Place of the discipline "Human Anatomy” in Medical Education of the 21st Century

封面


如何引用文章

全文:

开放存取 开放存取
受限制的访问 ##reader.subscriptionAccessGranted##
受限制的访问 订阅或者付费存取

详细

Domestic higher medical education is going through a difficult period of reform of its training programs. These reforms are aimed at integrating Russian specialists into the global professional community. At the same time, the teaching of basic morphological disciplines, such as human anatomy and topographic anatomy with operative surgery, in most universities does not correspond to the main vectors of this process. In the presented article the main problems of teaching these disciplines are examined and ways of their solution are suggested. To maintain the background level of knowledge on human anatomy, two blocks are proposed: "General Anatomy” for the first year and "Special Anatomy” for the fourth year. This from the author's point of view makes it easier to learn the basics of body structure by undergraduate students and motivates undergraduates to more detailed study of anatomy in close integration with the clinic. Teaching of topographic anatomy and operative surgery is suggested to be carried out not only on 3-4 courses, but also on the postgraduate stage of training, then the level of training of specialists in domestic medicine will be higher.

全文:

受限制的访问

作者简介

A. Pavlov

I.P. Pavlov Ryazan State Medical University

Email: vitrea@yandex.ru

参考

  1. Сапин М.Р. Анатомия человека - базовая наука в медицинском образовании. Медицинское образование и профессиональное развитие 2011; 2(4): 96-7.
  2. Киясов А.П., Деев Р.В., Киясова Е.В. и др. Медицинское образование на перепутье дорог. Как шагнуть в будущее медицины и медицину будущего? Гены и Клетки 2017; XII(2): 91-6.
  3. Иваненко Г.А., Кузнецов А.В. Проблемы преподавания анатомии человека в медицинском вузе. Проблемы современной науки и образования 2017; 2(84): 99-102.
  4. Федоров С.П. Хирургия на распутье. Москва: изд-во Наркомздрава РСФСР (тип. «Красная Пресня»); 1927.
  5. Тонков В.Н. Избранные труды. Ленинград: Медгиз; 1959.
  6. Николенко В.Н., Оганесян М.В., Кудряшова В.А. и др. Что может приблизить преподавание анатомии к потребностям практической медицины? Современные проблемы науки и образования, http://www. science-education.ru/ru/article/view?id=26477.
  7. Головнев В.А., Волков А.В., Рынгач Г.М. и др. Качество подготовки врача на кафедре оперативной хирургии и топографической анатомии, проблемы и перспективы. Journal of Siberian Medical Sciences, https:// cyberleninka.ru/article/n/kachestvo-podgotovki-vracha-na-kafedre-operativnoy-hirurgii-i-topograficheskoy-anatomii-problemy-i-perspektivy.
  8. Мартынова Н.А., Кузьмин А.Г., Аликберова М.Н. и соавт. Медицинские тренажеры как базис для отработки хирургических навыков. Здоровье и образование в XXI веке 2018; 20(1): 108-13.
  9. Апрелев А.Е., Каган И.И., Ким В.И. Организация практической подготовки по офтальмохирургии на последипломном уровне в Оренбургской государственной медицинской академии. Медицинский вестник Башкортостана 2014; 9(2): 197-9.
  10. Гайворонский И.В., Гайворонский А.В., Гайворонский А.И. и др. Инновационные технологии преподавания видеоэндоскопической анатомии в ринологии. Вестник Санкт-Петербургского университета 2009; 11(4): 297-301.

补充文件

附件文件
动作
1. JATS XML

版权所有 © Eco-Vector, 2018



СМИ зарегистрировано Федеральной службой по надзору в сфере связи, информационных технологий и массовых коммуникаций (Роскомнадзор).
Регистрационный номер и дата принятия решения о регистрации СМИ: 
##common.cookie##